Auteursarchief: Jolanda Bouman

Je kunt veel leren van mensen die je irriteren

 

Voor welk soort mensen ben jij allergisch? Betweters, klagers, flierefluiters, doordrammers, egoïsten, besluiteloze of impulsieve types? Je verwacht het misschien niet, maar van mensen waar jij het liefst met een grote boog omheen loopt, kun je veel leren over jezelf.

Van kwaliteit naar valkuil

Stel, je bent allergisch voor egoïstisch gedrag, mensen die alleen maar aan zichzelf denken en nooit wat voor anderen over hebben. Grote kans dat jouw gedrag daar haaks op staat. Je hebt een groot verantwoordelijkheidsgevoel en als je de helpende hand moet toesteken dan doe je dat. Iets is je niet gauw te veel. Die hulpvaardigheid is echt een kwaliteit van je. Anderen waarderen je erom. Maar iedere kwaliteit heeft een zon- en een schaduwkant. Want wat gebeurt er als de druk toeneemt of de boel mis dreigt te gaan? Vaak schieten we dan door in onze kwaliteit. Je werkt je drie slagen in de rondte en helpt ongevraagd anderen waar het maar kan. Desnoods neem je werk mee naar huis. Met als gevolg dat je jezelf voorbij loopt en steeds meer gestrest raakt. En dan beginnen mensen je ook nog eens te verwijten dat je je niet zo overal tegenaan moet bemoeien. Dat ze het echt wel zelf kunnen. Dan ben je dus doorgeschoten in je kwaliteit. Je kracht (hulpvaardigheid) wordt dan je zwakte (bemoeizucht). Je bent in je valkuil gestapt, uit balans geraakt en niet meer effectief bezig. Dat geeft niet alleen veel stress, maar kan ook zomaar leiden tot conflicten.

Van allergie naar uitdaging

Hoe kom je dan weer in evenwicht? Kijk, dan kun je wat leren van je allergie. Want we zijn meestal allergisch voor een teveel van onze uitdaging – het gedrag dat je zou moeten ontwikkelen om weer in balans en in verbinding te komen. Dat lastige gedrag van die ander komt namelijk ook voort uit een te ver doorgeschoten positieve eigenschap. Hij zit ook in zijn valkuil. Maar wat zit eronder? Als je de scherpe kantjes eraf haalt, als je dat gedrag klein maakt, waar zijn die ‘egoïsten’ dan heel goed in? Als er één ding is dat ze heel goed kunnen, is dat goed voor zichzelf zorgen en hun grenzen bewaken. En dat is precies de uitdaging voor een oververantwoordelijke helper, dat waar hij aan moet werken om de balans te vinden tussen hulpvaardigheid en zichzelf niet voorbij lopen.

Kernkwadrant

Daniel Ofman heeft deze principes uitgewerkt in een model: het kernkwadrant.

Het invullen van een kernkwadrant geeft je meer inzicht in jezelf. In je kwaliteiten, je valkuil en je uitdaging. Je automatische neiging als je stress ervaart of je allergie in een ander tegenkomt, is doorschieten in je kwaliteit en dat verhoogt je stress. Juist door dat niet te doen, maar juist je uitdaging aan te gaan, zal de communicatie effectiever verlopen. Je komt meer op dezelfde golflengte en ervaart minder stress. Probeer het maar eens.

Ervaar jij privé of op je werk vaak stress doordat je te maken hebt met mensen die vol in je allergie zitten? Ik help je graag om daar anders mee om te gaan, zodat je minder stress ervaart. Neem gerust contact met me op voor een eerste vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Jolanda Bouman

Ida hoeve 31, Gouda
bel : 06 5150 7273
mail : info@castaneacoaching.nl

 

Durf jij hulp te vragen?

Durf jij hulp te vragen?

Wat doe jij als je twijfelt, vastloopt of in tijdnood komt? Veel mensen ploeteren liever uren in hun eentje door dan dat ze hulp inroepen. Maar is dat wel zo slim? Natuurlijk klop je niet voor ieder wissewasje bij anderen aan en is zelf dingen uitzoeken oké. Zolang je het maar niet doet omdat je geen hulp durft te vragen. Hier wat tips en overwegingen om je over die schroom heen te helpen.

Hulp vragen geeft veel mensen een ongemakkelijk gevoel. Ze willen anderen niet tot last zijn of vinden dat ze het gewoon zelf moeten kunnen. Toegeven dat je iets niet weet, voelt als een zwakte. Ze zijn bang dat ze dan afhankelijk, dom of incompetent overkomen, dat de ander verbaasd reageert met ‘Weet je dat niet?’ of misschien ‘nee’ zegt. Dus zoeken we dingen liever zelf uit. Ook al levert dat veel stress op en kost het bergen tijd.

Om hulp vragen anders bekeken

  • Hulp vragen is een teken van kracht, niet van zwakte. Het besef dat je niet alles alleen hoeft uit te vogelen en niet alles kunt weten, getuigt van zelfinzicht. Met de overtuiging ‘ik moet dit kunnen, anders ben ik incompetent/dom/waardeloos’ zet je jezelf enorm onder druk. Het is veel reëler om te denken: ‘Ik doe mijn uiterste best, maar ik kan onmogelijk alles weten. Ik kan beter hulp vragen zodat ik snel verder kan, in plaats van mijn tijd te verspillen aan dingen uitzoeken die anderen al lang hebben uitgezocht.’
  • Mensen vinden het fijn om te helpen. Draai het eens om. Als iemand jouw hulp vraagt, vind je diegene dan zwak of vind je het juist fijn dat je iets voor hem kunt betekenen? Dan is het toch raar om te denken dat anderen jouw hulp wel nodig hebben en jij hun hulp niet? Uit een hulpvraag blijkt waardering. Dat is waarom helpen een fijn gevoel geeft. Gun anderen die kans om jou te helpen.
  • Hulp vragen voorkomt irritatie. Als je te lang blijft proberen om dingen in je eentje op te lossen, zet je niet alleen jezelf onder druk, maar roept dat ook irritatie bij anderen op. Ze gaan zich afvragen waarom iets zo lang duurt, waarom je niet eerder aan de bel hebt getrokken.

Hoe pak je het aan?

  • Maak je niet druk over hoe je overkomt. Erken dat je ergens niet uit komt en stap over die drempel. Begin bijvoorbeeld met: ‘Ik vind het vervelend om hulp te moeten vragen, maar ik kom er niet uit. Wil je me helpen met …’
  • Wees duidelijk en concreet. Mensen kunnen geen gedachten lezen. Vertel ze waarmee en hoe ze je kunnen helpen. Twijfel je over een tekst, vraag dan niet of ze ‘er nog even naar willen kijken’. Dat is veel te vaag. Waar wil je dat ze naar kijken? De toon, spelling, de structuur, je argumenten? Hoe concreter je vraag, hoe bruikbaarder het antwoord.
  • Timing telt mee. Als je ziet dat iemand het heel druk heeft of chagrijnig is, is dat geen ideaal moment. Dan kun je beter even wachten of je vraag aan iemand anders stellen. Maar blijf er niet mee rondlopen.
  • Besef dat anderen nee mogen zeggen. Soms heeft de ander geen tijd of zin en zegt hij nee. Dat is zijn goed recht. Maar laat dat je er niet van weerhouden om je vraag te stellen. De ander is mans genoeg om die keuze voor zichzelf te maken.
  • Toon je waardering. Dat kan van alles zijn: een bedankje, compliment, iets lekkers, een lift naar het station, aandacht, hulp bij kopiëren. Verzin het maar. Daarmee versterk je ook de band met de ander.

 Vind jij het lastig om hulp te vragen en ervaar je daardoor veel druk? Ik help je graag om daar anders mee om te gaan, zodat je minder stress ervaart. Je bent van harte welkom voor een coachingsgesprek. Het eerste intakegesprek van een half uur is gratis. Ben je geïnteresseerd, bel met dan op 06 5150 7273 of stuur een e-mail naar info@castaneacoaching.nl.